27.08.2013

Glutenfrie skolebrød

Skolebrød er noe som er godt likt her i huset! Jeg merker at jeg lager mindre å mindre vanlig hvetebakst etter at største sønnen min fikk påvist cøliaki. Prøver heller å finne oppskrifter som er tilpasset han. Så i dag bestemte jeg meg for å prøve å lage skolebrød, å etter hvor fort de forsvant å dømme...så var de godt etanes!

Denne oppskriften er nok til 12 stk, og kan fryses om man ikke har på melisen og kokos.

100g smør
3 1/2 dl melk
50g gjær
50g sukker
1 ts kardemomme
Ca 600 g semper fin mix 
2 ss fiberhusk

Smelt smør og tilsett melk,varm opp til 37grader. Løs opp en pk gjær oppi melkblandingen. Om man bruker tørrgjær, så tilsettes den oppi sammen med det tørre!! 
Ta alt det tørre og bland sammen, tilsett så vesken å bland godt sammen til en smidig deig.
Sett den til heving på en lun plass, tildekt av plast. La den heve i ca 30 min
Del opp deigen å trill ut 12 boller, å sett til etterheving i 20 min. Lag en fordypning i bollen, å fyll med vaniljekrem.Steikes midt i ovnen på 225grader i 15-20 min. Avkjøles på rist!
Lag melisglasur og smør på bollene, å dypp de i kokos. Så er det bare å nyte :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar